2017. ápr 25.

#21 - 20 dolog... II/II.rész

írta: KontentBroker
#21 - 20 dolog... II/II.rész


 failure-.jpg

Ki és hol veszi magát vagy mást észre a cikkünk folytatásában...? :)

                Előző részben rávilágítottunk a saját magunk öngácsolásának egyes lehetőségeire, hogy azért valljuk be, volna min változtatni olykor a hozzáállásunkon. A következő és egyben befejező rész, ugyanilyen felkiáltójelként jön szembe velünk! Jó szórakozást hozzá! 

 

11.) Félreértelmezés: Az alapján hozni egy döntést, hogy korábban annak milyen kimenetele volt, néha rizikós is tud lenni. Mondok egy példát. Srácként, azért mert odamentél szombaton buliban egy lányhoz még nem jelenti azt, hogy minden szombaton lesz egy másik is ugyanúgy...A póker is jó példa. Azért, mert legutóbb ász párral nyertél, legközelebb lehet egy 2-es drill fog lenullázni.

12.) Önbizalom / "Me, Myself and I": A komoly teljesítményre büszkének kell lenni, ez nem vitás, de néhány tulajdonságuknak, egyesek, olykor túl nagy jelentőséget adnak és sokkal jobban megbíznak benne, mint kéne. Ennek két komoly kockázata is tud lenni. Az egyik, hogy könnyen válhatnak beképzelt majommá, amit a majom szóra visszavezetve, evolúciós, szellemi áttörésként is megélhetnek, de a másik, hogy inkább akkora pofára esés előtt állnak, hogy nem győzik majd kiheverni azt. Néhány kedvenc mondásom: „A gyengeséget a toleranciával összekeverni, veszélyes”, mint ahogyan az önbizalmat, az önteltséggel is.

 

 

13.) Placebo-hatás: Amikor azt hisszük, hogy valaminek, komoly befolyásoló hatása van a problémánkra és képesek vagyunk azt alkalmazni is. A fogalma valahogy így szól . (Képen a szövegek, Clarity - Tisztán látás, Happiness - Boldogság, Wealth - Jólét, Love - Szerelem)

the-placebo-effect01.jpg

 

 14.) Termék iránti elfogultság:  Most akkor, álljunk meg egy szóra. Ezt a cikket milyen eszközön olvassuk? Van laptop a családban? És PC, meg okostelefon? De a Tablet mégis "kellett" karácsonyra igaz. Mindből csak 1 db van? Tudom, tudom a PC mérete miatt a laptop kellett, a laptop helyett a Tablet, de mivel azt a méretei miatt nem vághatjuk zsebre, kell azért a SmartPhone is és a lényeg, hogy mindből legújabb kell, hiszen az a legjobb, mert a reklámozók, forgalmazók azt mondták. :) Valójában a sorrend korántsem így volt valószínűleg.  Ismerős ugye? Röviden: Amikor egy terméknek túlértékeljük a hasznosságát, a lehetőségekkel, korlátokkal szemben.

 

 

 15.) Naprakészség: A legfrissebb információkra való támaszkodás. Amikor a naprakész információt, a korábbihoz képest, nagyobb volumenűnek, súlyúnak határozzuk és ítéljük meg. Tőzsde az egyik legjobb példa, ahol mindig minden percben változnak a dolgok. A benzinár is ilyen. Ma 3 forinttal csökkent!. Hmm.. :-) Ettől még nem vonunk le messze menő következtetést. 

 16.) Egy adott példára támaszkodás:  A tipikus jómagyar szokásokhoz híven, "A láttam már olyat, aki ismert olyat, aki látta, hogy..."című történet...  "Láttam hogy a szomszéd is belépett abba a cégbe és tönkrement tőle..." Kicsit tudományosabban, hajlamosak vagyunk egy személy vagy nézőpont legkönnyebben felismerhető tulajdonságaira, részleteire koncentrálni és ezek alapján dönteni vagy véleményt formálni. Ha arról lenne szó, hogy holnap a túlvilágra költözünk, hamarabb képzeljük el valamilyen vadállat támadását, mint egy autó-balesetet, pedig mindketten tudjuk, hogy matematikailag utóbbira több esélyünk van. 

 17.) Szelektív érzékelés, észlelés: Szűklátókörűség. Tudományosan valahogy így hangzik: Lehetővé teszi számunkra, hogy a saját várakozásaink, elvárásaink befolyásolják a körülöttünk lévő világ érzékelését és észlelését. Hasonlít a szelektív hallásra. Lényegében annyit takar, hogy csak azt hisszük el, amit akarunk.

 

18.) Sztereotípiák: Van erre egy ezer éves vicc. Az idős kannibál elmegy az erdőbe, de előtte a fiatalnak megmutatja, hogyan forgassa a tűzön a cickányt, majd amikor visszatér az öreg, döbbenten látja, hogy az ifjonc már szédül, olyan gyorsan tekeri a nyársat, mire az ráförmed: „Elmondtam, hogy lassan…!”, majd a fiatal közbeszól, hogy „De akkor lopta a krumplit”… Érezzük ugye..? Szóval azért, mert valaki, valahová tartozik, nem egyenesen következik belőle, hogy olyan is. Pozitív kontextusba is lehet helyezni, hogy a divat az (többnyire) francia, a jó autó német (oké,oké japán), vagy a pizza az olasz ugye, de ne általánosítsunk és főleg ne könyveljünk el elsőre senkit és semmit. Idegen szavak szótárában így fogalmazzák meg.

 19.) Hibás helyzetmegítélés: Amikor úgy ítéljük meg, hogy azért került abba a helyzetbe, mert neki könnyű volt (hozzánk képest meg főleg), miközben valójában halvány fogalmunk sincs, hogy a sikerhez vagy épp a bukáshoz milyen út vezetett.  Ilyenkor jön, hogy, amikor a szomszédnak bejön a biznisze, „Aaaa hát a Sanyinak könnyű volt, hisz tudod, olyan talpraesett és annyira felkészült, meg hát a család is segítette”, de ha történetesen bukás van, „Áááá, nem is csodálkozom, olyan nehéz helyzetben, annyi mindenre figyelni, nem lehet, szegény, úgy sajnálom…”

és a kedvenc...

...20.) "Mi baj lehet?": Na ez ismét a klasszikus ökörségi faktor (kép felül), amit oly sokszor, annyira könnyelműen ejtünk ki a szánkon. Egyes kutatók szerint, annyira imádjuk az elméleteket, okosságokat gyártani és hinni azokban, hogy akár kockázatot se vesszük észre bennük, aztán persze csodálkozunk a Darwin-díjasokon is... 

 

 

I

I

  V

jfacebook.jpg

 ===========================================================

Források: http://imgfave.com/, https://hu.pinterest.com/, http://www.businessinsider.com/, https://allabouttheplaceboeffect.wordpress.com/the-essay/, http://www.cnbc.com/2014/11/17/the-top-performing-sectors-of-the-us-stock-market.html, http://www.apa.org/pubs/journals/psp/
https://www.uky.edu/~eushe2/Bandura/Bandura2001.pdf, http://giphy.com

 

Szólj hozzá