2017. máj 23.

#25 - Bringázási alapok

írta: KontentBroker
#25 - Bringázási alapok

Te hajtod a kerékpárt, nem pedig fordítva

cycling-wallpaper-14.jpg

Korábbi ajánlónk kapcsán felmerült pár kérdés, hát íme néhány kézzel fogható válasz is.

1.) Pozíció
Találd meg számodra a legkényelmesebb üléspozíciót, (csajok... neeem, most nem úgy értem...:). Úgy állítsd be az ülés magasságát, hogy ki tudd nyújtani a lábaid szinte(!) teljesen, ugyanis ilyenkor tudod a legnagyobb erőkart létrehozva a legnagyobb erőt kifejteni a hajtókarra és így tovább és így tovább :) A lényeg, hogy ha rosszul választod meg az elhelyezkedésed, akkor a hatékonyság mellőzése mellett komoly sérüléseket is össze lehet szedni (térd, boka, izületek, izomzat...) Ha nem sikerül, kérj tanácsot bringakereskedőtől, szívesen segít bármelyik.

2.) Te tekered a bringát, nem ő téged..
Figyelj a saját tempódra úgy, hogy közben erőtartalékot is képezel. A legáltalánosabb tanács, amikor 80-100 fordulat/percen hajtod a kerót! Tapasztaltabbaknak 90-95 is tartható fordulatszám, akár emelkedőn is. Tehát, ha úgy érzed, hogy vissza kell váltanod, akár a terep, akár az átmeneti fáradtság érzeted miatt, figyelj a fenti alap ütemre, 60-65 környékén már sokkal hamarabb kimerülnek az izmaid!

 

3.) Energiafelhasználás

Tartalékold az erődet. Ami nagyon fontos! Minden alkalommal szép fokozatosan melegíts be! Átlagosan 15-20 perc könnyed átmozgató tekerés (közepes terhelésen, 70-80-as fordulat) után ki fogod tapasztalni mik a határaid. Figyeld meg, minél inkább okosan osztod be az energiád, annál tovább és jobban bírod az utolsó métereket.

 4.) Koncentráció

Bízd a lábaidra a munkát. Ez megint nagyon fontos és hangsúlyos rész! Koncentrálj arra, hogy minél inkább egyenes vonalú egyenletes mozgást végezz! Ne ficánkolj a bringán, mert egyrészt hülyén néz ki, hogy mindig riszálod magad :) másrészt rengeteg erőtartalékot és energiát veszítesz a folyamatos egyensúlyozással pedálozás közben.

 

bigstock-nice-portrait-of-young-female-49704644.jpg

 5.) Energiapótlás!

Folyadékbevitel. Általánosságban 2 óránál tovább tartó megterhelő kerekezés után, ~óránként célszerű valamilyen megújuló forrással pótolni a dolgokat. (Ennél pongyolábban fogalmazni az óránkénti ivást és a kétóránkénti evést, talán nem is lehetne).

 

6.) Laza légy mint a Riga lánc

1. és 4-ik ponthoz kapcsolódik. Bízz a bringa mozgásában. Ne feszülj rá felső testtel. Minél optimálisabban kerózunk, annál hatékonyabb lesz a haladásunk és annál jobban faljuk majd a kilómétereket és egyszercsak azt vesszük észre, hogy "De rohadt messze vagyunk már a lakott terület táblától". :)

 

road_image.jpg

 

7.) Csapatmunka
Egységben az erő. Ha nem is tandemen ülsz, ahol tekerést megpróbálhatod elsumákolni, de mégis igazából a közös hajtóerő a lényeg, hidd el, kell és jó, amikor külön mindenki a sajátját hajtja, ha valaki húz a tempóban, jó ha valaki inspirál, segít az ütemben, koncentrációban.

1.) A szerk. ajánlata
Egyet rögzíts. Minél jobb bringára ülsz és minél jobban ráérzel az egészre, hogyan kell használni JÓL és milyen jó dolog, annál lendületesebben tekersz 28-35km/h-val úgy, hogy a kezdő bringádon ehhez a tempóhoz félig meg kellett halnod :).

 

 

Szólj hozzá