2020. már 06.

Valójában mennyit is kéne autóra költeni?

írta: KontentBroker
Valójában mennyit is kéne autóra költeni?

giphy.gif

Milyen kérdések merülnek fel elsőként? Vételár, méret, márka, típus, meg ugye dízel vagy benzin. Az a kérdés is előjön, hogy kötelező, alkalmi, szezonális jelleggel milyen összegektől lehet elbúcsúzni? Kis pénzügyi tudatosságot becsempészni kívánó, kockás füzet feletti fejvakarós-könyöklős 5 perc következik.

 

Egyszerűnek hangzik a történet pedig elnézve a magyar autók átlag 14 éves életkorát és olykor egynémelyik állapotát, lehet látni néha érdekes dolgokat. De ne szaladjunk ennyire előre.

 

Vannak elvek, szabályok, amiket követni lehet. Például Pareto-elv vagy a 72-es szabály, meg persze van a józanparaszti ész. Több helyen lehet olvasni, hogy pénzügyi intelligenciája az itthon élőknek, igényelne némi fejlesztést. Válság ide vagy oda, sokan úgy vágnak bele házépítésbe is, hogy a 80-20-as szabályt fordítva értelmezik ( 20 zsebben, 80 pedig hitelből, szomszédtól, családtól, baráttól, rokontól, föld alól is). Autót is meg lehet nézni, hogy bár az átlag autók életkora magyarországi számokat nézve tinédzserkor környékén járnak, ettől függetlenül sokan vállalnak hitelt-lízinget közlekedési eszköz fenntartása gyanánt. Mert a kocsi nem más, csak céleszköz, mondom ezt úgy, hogy ifjabb padavanként vettem én is 150 ezrekért felnit, futóművet, hifit és egyebeket az akkori kocsira. A céges autókat most ne vegyük figyelembe, mert ott az ÁFA, gépjármű adó, költségelszámolás Monopoly játékában brillírozó könyvelő a fontos, nem a kocsi nominális értéke.

 

Mit, "mire", milyen célra veszünk?

7bd6acb9914b03356bd38c1bd4433106.jpg

A kép csak illusztráció, az M3-as BMW és a hölgy kapcsolata csupán a fotó erejéig lett ilyen szoros.

Megbízhatóság, fenntarthatóság, alacsony vételár, praktikusság, esztétikusság. Ezeknek az elvárásoknak a komplementerében, sűrűjében szoktak elveszni néhányan. PEDIG. Pénzügyi tudatosság elvei között ott szerepel az is, hogy a kocsi vételára, fél éves fizetésnek megfelelő összeg környékén kell, hogy megálljon. Tehát. Keres az ember, 250.000 Ft-ot, akkor durván 1.5 milliónál sokkal többe ne kerüljön az autó.

 

Miért ne vegyünk 1.5 millióval a zsebben, 1.5-ért autót?

 5e3621d19e760f9fe1b63b4c085e177d.jpg

Itt kapcsolódik hozzá a 80-20-as elv. Van 1.5 milliónk a vételárra, akkor legyen még ennek a 20%-a mellette, egyéb költségekre. Vagyis, durván 300.000 Ft. Összeadva ez máris 1.800.000 Ft. Most akkor mennyiért is néztünk autót és mennyinél és járunk? Máris ott tartunk, hogy az elméletben most vásárolt autónk belenézett a pénztárcánkba, mi pedig homlokba gyöngyözni kezdtünk, persze nem most. Majd pár hónap vagy 1 év múlva kérdezzük magunktól, „Hova lett a „félretett pénz”?.

 

Mire is kell a 20%?

Ebben az értékhatárban, hétköznapi autót tekintve az átírás, KGFB megeszik gyorsan 100.000 Ft-ot, marad tehát még 200.000 Ft. 1.5 millió környékén a legismertebb használtautós portálon igen széles választékban úszhatunk. Kaphatunk 6 éves franciától kezdve, 10-en éves német prémiumot is. Kötelező szerviz szinten szoktuk emlegetni, a folyadékok és szűrők cseréjét. Ez idáig oké. Aztán jönnek az anyagilag fájó pontok. Fékrendszer, vezérlés, téli-nyári szett és a többi...

 

Miért fontosak ezek a kérdések?

Azért, mert egyrészt nem mindig az eladó a hülye, ha egy autóra költeni kell. Másrészt, nem mindig az adott típus a sz@r, mert elfárad fél év alatt több dolog is, és harmadrészt azért, mert nem csak direkt kiemelve, a BMW-sekre kéne mondani, hogy „Van pénz majomra, legyen banánra is…”

 

„Az öreg autó hamar elromlik és sokba kerül!”

 3ef2ed1b2408d3d4f6a6b2608cd0fee0.jpg

Autót állapotra, sem pedig óra vagy kor alapján veszünk.

Játszunk el a gondolattal a másik oldalról. „Új”, 4-5 év körüli járművel. Tételezzük fel, hogy ez használt autó, tehát a kapun kilépve, nem bukunk azonnal 20-30%-ot, ami alsó hangon 1 misi. Tételezzük fel, hogy ~50.000, bizonyított futást nem csak az órában és az ebay-ről lehozott szervizfüzet állítja.

Vételár: ~5 millió Ft

Induló: ~1.5 millió Ft

Havi törlesztő: ~50.000 Ft, 7 éven keresztül.

A család, átlag fizetés környékén élve, 250 ezret keres, külön-külön, így azt mondjuk, hogy belefér. Használjuk 4 évig. Átlagemberként, 15.000 km megy bele évente, tehát 60.000 km. 110 ezernél járunk. 2.400.000 Ft ment el a törlesztőrészletre. Van még 3 év, további 50.000 Ft-tal (az testvérek között is 1.8 millió Ft, ami már több, mint az beugrónk volt, csak mondom). Gondos tulajdonosok vagyunk, ezért 10 ezrenként olajcsere és járulékos szűrők apróságok, 20-40 ezerért. További ~240.000 Ft. 60.000 km körül már lehet, hogy valamelyik abroncs szett is fáradni kezd az "egy szezont még elmegy” mondat most itt megbocsájtható. És akkor nem volt a világon semmi gond, váratlan esemény szeretett családi csapatszállítónkkal.

Egyenleg, kábé, 4.2 millió forint. Eddig. További 1.8 millió még 3 évig „csak” a hitel. Az eddig ismeretek alapján, ha csak egy lambdaszondát nézünk, 20-40 ezer/db, egy fékbetét+tárcsa 50 ezer Ft tengelyenként, még 100 ezer Ft (és akkor nagyon haverok vagyunk a szerelővel), a gumik szezononként (vagyis külön téli, külön a nyári szett, szezonokra, nem pedig szezononként..), 4-4 darab, 100-100 ezer Ft. Máris 300.000 Ft-ról beszélgetünk, amit az akkor már 8 év körüli autónkra, azonnal ki kell, hogy fizessünk. S mivel 4 év alatt 2 műszaki vizsgán is jártunk, további 30-50 ezer is kimászik a zsebből. Városi használat megeszi a kuplungszerkezetet, ami további 80-100 ezer, dízel esetén + kettős tömegű lendkerék 150.000 Ft-tól és így könnyen ott tartunk, hogy 5 millió Ft-os autónk, 4 év elteltével, 5 milliót evett meg. Tudatos vásárlók vagyunk így tudjuk, hogy mely motorokat kell elkerülni, ugyanakkor ebben a korcsoportban már modern technikával állunk szemben. Például közvetlen befecskendezéses motorok kokszosodása, ilyen-olyan jeladók, szelepek, membránok, turbók, vákumcsövek és egyebek még be se mutatkoztak. Nyáron is még didergünk a klímás beltérben. Azt azért ne felejtsük ki, hogy átlagosan 7.5 litert eszik 100 kilométerenként, 60.000 km, jóindulatú 400 Ft/l üzemanyagáron számolva, további 1.800.000 Ft-ba kerül a történet.  Tehát összegezve, 5 millió vételárra, kötelezőkre, 1.8 millió pedig üzemanyagra. 6.8 millió, 4 évre, havonta, durván 141.000 Ft. 

 

Zárszóként. Zorán is megmondta, a szerelemnek múlnia kell. 

 

Aki tud még néhány hasznos tippel szolgálni, feel free és nézzük meg, mások miként gondolják a témát.

 

Szólj hozzá

hitel kalkulátor számok költségek használtautó autóhitel autóvásárlás vételár használt autó számoljunk semmi sincs ingyen