2020. júl 04.

Cápa BMW-k köszönjük, jó volt veletek

írta: KontentBroker
Cápa BMW-k köszönjük, jó volt veletek

e24.jpg

Klasszikus forma, egyediség, egyéniség, azonnal felismerhető karakteres, karakán forma. Propellert idéző kék-fehér márka, mi több brand. Cápa-orr mögé bújt flegma dupla lámpás tekintet. BMW. 

Spoiler alert...

Térjünk vissza a kályhához. Megannyi BMW bérencezéssel összefűzött guglikönyvtárat szétnyálazva és az összes márkafórumot átböngészve könnyen megállapítható Ők írták a történelmet. Vitázhatunk itt a különböző feltalált, szabadalmaztatott műszaki megoldásokról, lehet itt mindenféle sorrendet állítani és "dehátozni", "dehát a Mercedes, meg a Volkswagen, meg a, meg a...". Senkit se érdekel és tudják miért? Azért, mert a BMW egyben mindig is zseniális volt. Egyéniség volt. Mindenki vágyott rá évtizedeken át. Valami olyasmi megmagyarázhatatlan ikont és álmot szőttünk gyerekkortól kezdve - generációtól függetlenül -, hogy a "Kell és kész" mondat sokunkat végig tudta kísérni a célok kitűzésekor.


e21.jpg

3-as BMW nagyfater, '79 környékén járunk. BMW E21, alias Babyshark

Cápa-orr. Nem untatnék senkit a hosszadalmas és részletekbe menő átrajzolásokkal, hiszen mindenki tudja mire gondolok, ha Cápa BMW-t mondok. Elsőre a kevésbé arisztokratikus, de annál inkább klasszikus, jóféle szikár testű E21, kép felül.

Egyel nagyobb tesó, az E28. Kép alul. Ezzel már akciófilmeztek is bő 15 évvel később, a Peacemaker című filmben. Mondjuk 140-es Mercedes-t móresre tanítani azért acéltökűség a javából :).

 e28.jpg

Nyilvánvaló, hogy a fényszóró mellé biggyesztett M5 logót, nem a szél fújta oda, hiszen a kerekei sem azok a virsli fajtákból valók. Tükrei, fényszórói, kiállása szimmetrikus és az az összkép, annyira egyben van még mai szemmel nézve is...

Az E28 eredetileg az 5-ös széria felejthetetlen kisugárzású génjeit hozta magával és akkor még nincs vége, mert az igazi nehézbombázó E24, a 6-os elődje, valamint az E23, a 7-er (zíbn-er, én kérek elnézést, a németem még finomítandó... ), még most is elég pahaszt, valljuk be. Ízlésről meg egyebekről most nem nyitnék vitát, mert a '80-as években a vonalzót ismerték jobban a gyártók és a szem valahogy könnyebben elfogadott három egyszerű formából összehegesztett dizájnt, mindezt persze letisztult egyszerűséggel kovácsolva.

e24.jpg

E24-es kódjelzésű, 6-os Coupe,

sokak szerint inkább túrakupé, mintsem valami versenypályára szánt fegyver

Akit érdekelne még ez a stílus, 18-20 ezer euró környékétől lehet nyálazni EHHEZ hasonló oldalakat. E28-at keresve már egy fokkal macerásabb a téma, mert M5 az kb "nincs", az alapverziós 18-20-as benzinesek pedig fáradtan is 6-8 ezer EUR-tól kezdődnek. Szóval, aki szeretne az autós történelemből egy szeletet és úgy érzi, hogy a papírjaguárok tengerében akar érezni némi belülről jövő műszaki, ember-gép kapcsolatot, akkor a malacperselyt úgy üsse fel, hogy 3-4 millió Ft nem lesz elég.

A következő generációk 3-as, lásd E30, vagy 5-ös, lásd E34, (akinek esetleg ismerősek ezek a képsorok a Jean Reno féle Ronin című film kapcsán, az E34 itt is lerakta a névjegyét...) és ne feledjük 7-es szériára utaló E32 is létezett. Ezek ugyanúgy hordozták magukban azt a BMW-zést, amiről szól ez az egész.

Arról nem is beszélve, hogy a 6 hengeres BMW motor hangja, az úgy megvan remélem. Ha esetleg nem lenne elegendő mennyiségű és minőségű példaértékű videó eddig...

S, most 1 perces néma csönddel, emlékezzünk meg a régivágású BMW-k világáról.

Áldozzunk a sorhatos szívóbenzines motorok hangját idéző, a duplalámpás karakterek és egyéniségek oltárán. Engedjük útjára a gran'coupe E24 lehengerlő stílusát és morzsoljunk el még egy könnycseppet. Tegyük félre a gyenge, lerágott és ostoba irányjelzős poénokat, tiszteljük meg a ma-holnap 40 éves korszakalkató műremekeket, majd ha a térdünk eléggé fáj az imádkozás közepette, akkor húzzuk közelebb a papírzsebkendőt. Csukjuk, sőt zárjuk magunkra az ajtót, mert az alábbi 15 és fél perces videón a gyász képsorai láthatóak. A timeline-ba bele szabad húzni, meg van engedve, senki se várja el egy zokogó embertől, hogy az emlékeiben hordozott megannyi élményt egy rágcsálóra emlékeztető arc nézegetése okán büntetésként vagy abúzusként kelljen végig szenvednie. Ugyan a makrogazdasági érdekekről, összefüggésekről szóló sok százoldalas bekezdések élnek még halványan az emlékeimben, a Közgazdaságtan II. néhány kredites tantárgy formájában, melyek további szerénységre intenek. Stilisztikailag és polkorrekt szóhasználatokat minél inkább előtérbe kell hozni, mert vékony jégen táncol, ki a szubjektivitással igyekszik megállapításokat tényközlően szerepeltetni, de nah. Azért az  E39-et leváltó E60 sem volt ekkora áttörés, még akkor sem, amikor kivétel nélkül mindenki vágott egy hasonló fejetA szemünk azóta megszokta, sőt már el is felejti a 15 éves technikát. 

A precizitás, a rendszerszinten profizmusra fejlesztett LEAN és maga a gyártástechnológia működése továbbra is szemet gyönyörködtető, függetlenül attól, hogy néhány munkás álmatlan éjszakáiról, akik a gyöngyöző homlokukat és szemükből csordogáló könnyüket eldörzsölve két kézzel az arcukba temetkeznek, mert a BMW, az nekik egészen mást jelentett gyerekként. Ezekről pedig senki se beszél. A pusztító pár másodperces 0-100-as sprintek, a mindent megbocsájtó, Isten műhelyéből származó és gyarló ember számára kifejlesztett futómű, az egész persze enyhít a fájdalmunkon, de addig...

Íme:

Szólj hozzá

BMW bimmer oldtime goodoldtimes klasszik BMW BMW E24 BMW E28 BMW E21 classic BMW BMW 4 series cápa BMW Shark BMW BabyShark