10 éves, pusztító 10 hengeresek
„Downsizing? Ugyanmár, az a kislányoknak való, ne röhögtessük már ki magunkat. Nem elég a 6-8 henger, nem elég a turbomotor, szedd már össze magad és csináljunk valami keményet”.
Így lehet elképzelni az európai 10 hengeresek létjogosultságát megmagyarázni kívánó megtervezésüket. A sportkocsiba azért, a SUV-nak kikiáltott harckocsi méretű és súlyú guruló páncélszekrénybe meg azért kell a 10 henger. A magyarázat megvan, mindenki mehet haza, köszönjük a részvételt, az ingyen pogi és a kávé továbbra is elérhető, a többi sajtóanyagot meg majd elküldjük a kontaktcímekre.
Nagyon más világot éltünk akkor. A környezettudatosságot és egy autó felhasználási lehetőségeit igen sokféle módon lehet értelmezni. Használati vagy élvezeti cikk, meg a „miért ne?!”. Álszent dolog a luxusautókat azzal átfaragni kisebb lökettérfogatúra, hogy az környezetkímélőbb. Szintén felemásnak hat az is, miért kell olyan autó, amivel 6 autót 3 másodperc alatt előzünk meg közúton. Arra is nehéz ésszerű magyarázatot adni miért olyan fontos a hangja. Ezek mindig is egyvalamiről szólnak. Az élményről, amit soha, senki sem vehet már el és erre 1000 szó is kevés… Aki pedig a fenntarthatóságukról akar beszélni: "A k.rvát se a főztje miatt szeretjük"...
AUDI FSI V10 / pl: RS6, R8, S8
- 525 Le
- 530 Nm
- 4961-5204 cm3, 90 fokos V-motor
- 6 fokozatú automatizált kéziváltó, alias R-Tronic (erről erősen megoszlanak a pro-kontra érvek még R8 fórumokon is)
- 7 fokozatú S-Tronic váltóval 2014-től debütált
Auditól származó 5 henger hangja alatt generációk nőttek fel és itatódtak át a benzinszagba mártott autóbuzériával. Hálisten a gyártó is rájött, >>LÁSD<<. 10 hengert gyártani pedig ennek okán mi sem lenne könnyebb feladat. Megszorozzuk kettővel és kész. Legalábbis Neckarsulmban mérnökként ez lehetett az első gondolatok egyike..
S8-ban se szól ez rosszul...
Ezt a 2008 óta létező 10 hengeres - autós fogalmi szótárból gondosan kiválogatott, ide legjobban illő szóhasználatként emlegetett - erőforrást a Lamborghini-ből eredeztették. A jó és rossz szájízűek egyaránt morzsolgatták a témát és rágódtak rajta legalább annyit, mint a szomszéd kutyája egy marhalábszár csonton vasárnap délután. Lambo motoros Audi, S8 féle luxushajó esetén vagy Audi motoros Lambo? Olasz zeneművészeti egyetemet végzett technikát egy hideg-rideg német bódéba, több mint galád dolog lenne. Gondolták egyesek. Aztán rájöttek, hogy ez a méretű FSI beférhet még egy kombi A6-ba ( kötél és/vagy golyó általi haláltól félve javítom AVANT-ra és 2 heti szárazböjtre ítélem magam az Audi templomából kirohanó hithű lincselők elől elbújva ). RS6-ra átkeresztelve meg is született az új családi száguldó koporsó. A DSG rendszerű duplakuplungos (S-Tronic) váltóval egyébként 3 tizeddel jobb 100-as sprint lett megoldható. Na nem mintha bárki is panaszkönyvet követelve ajvékolt volna. Pár másodpercnyi (R8-ban 3.6 másodperc a 0-100, hogy pontosak legyünk ) száguldás közben a tizedeket. EBBŐL döntse el mindenki, hogy melyik V10-est hallja inkább.
Személyes tapasztalatom RS6-ról röviden. Balegybe beülve kezem, lábam remegett ( tekintve, hogy akkor még pár éves jogosítványomon alig száradt meg a hitelesítés ), majd vártam, hogy történjen valami. 10 henger, gondoltam magamban, itt valami pokoli földindulás lesz, de minimum megforgatom a bolygót magam alatt, s közben remélve, hogy ezzel egyidőben a mellettem helyet foglaló szalonból kíséretként száműzött értékesítőt se ölöm meg infarktust okozva neki, pláne máshogyan. Kihajtottunk külterület felé, körforgalmon át, semmi váratlan, ideges, türelmetlen nyers visszajelzés a kocsitól. Semmi. Itt valami átb@szás lesz, gondoltam. "S" kanyar érintői között 1 km hosszúságú egyenesben három autó cammogott előttem. Na majdmost! Izzadó tenyérrel kapaszkodtam a gyeplőbe, majd egy sietős félgázzal úgy értem el még a kanyar bejáratát megelőző szakaszt, hogy a rendőr is kockás zászlóval intett volna le. Az egész mutatvány után kényelmesen nyugalomra intettem négykarikás nehézpáncélost a megfelelő tempóba és ívbe egyaránt. Majd ezek után jött a nagy, hosszú egyenes. Nagy gázzal, ( meg persze ekkor már nagy arccal is :D ), megkértem az RS6-ot, hogy mutassa már meg mit tud ő és én mit nem. 20 olyan másodperc jött, amikor az óra a 240-et mutatta, a kolléga pedig homlokban gyöngyözve jelezte felém, hogy a 10%-a az enyém, ha megtöröm a kocsit. Ez úgy akkori árfolyamon számolva 3.6 millió HUF is lehetett volna… Belátó bölcs gondolata pápai bullaként hatva rám, óvatos cselekvésre intett és szépen hazasétáltattuk az RS6-ot…
BMW S85 V10 / M5, M6
- 4999 cm3
- 507 Le ( imába foglalható MDM beállításoknak köszönhetően csinál az addigi 400-ból )
- 520 Nm
A pusztító vadállat, a pszihopata, a zártosztályról menekülve rohanó félőrült, akinek totálisan mindegy, hogy közúton, pályán, akárhol közlekedik. Egyértelműen azt közvetíti, üzeni, mi több ordítja, hogy nagyon gyorsan tűnj a szemem elől, mert vagy kettéharaplak vagy lemoslak az útról, ha pedig nem, akkor köszönd meg baromi gyorsan. A pokol legmélyebb bugyraiból előásott, F1 géneket megöröklő, ép elmét messzire elkerülő luxuslimuzinba csomagolt öltönyös bérgyilkos. Ez az E60M5. A kétajtós konditeremszökevény MMA harcos M6 meg pláne. Senkit se érdekel a mérnöki megoldásokkal tűzdelt sorok, fogalmak egyike sem. Ha mégis, itt vagy itt, meg itt is olvashat róla. Lehet falloszméregetési szakkört tartani és megnézni, hogy a Mercedes táján mi volt az akkori műsor a legtehetősebb vendégek számára a "Hogyan vegyünk benzinzabáló szörnyet?" című gálavacsorán, de kit érdekel. A BMW elegánsan berúgta az ajtót és azt mondta, hogy „B..ik, ezt figyeljétek, így kell ezt csinálni”. (Csendben megjegyezve a Mercedes-en kívül kevés igazán hátborzongató V8 készült az utóbbi 10 évben...) Nincs az a marketinganyag, sajtótájékoztató, ami el tudja hitetni velem, hogy az S85-ös V10-es bayor szériát nem azért gyártották, hogy az ember megőrüljön vele. A zseniális Bangle-BMW igazi Hitman a mai napig. A szemünk hozzá tudott szokni az évek alatt, elegáns formája nem akar kimenni a divatból és a hűvösen elegáns silberglau metallic dukkózása pikkpakk üzletembert farag belőlünk. Létezett még szintén M5-ös E61 kódjelű Touring is, ha esetleg az RS6-nak kéne valaki ellenfél a „családi autó” mezőnyben. Viszont az 1000 db legyártott E61-ből egyetlen darabja jelenleg is többet ér, mint a villamosablakon bámészkodó, irigy tekintetű BMW-t becsmérlő indexhuszárok életre szóló BKV bérlete. Lehet jönni a csapágyasodó motorproblémákkal, lehet nyugodtan, bátran fröcsögni, hogy mára ezek annyira rizikós anyagi tételek, hogy csak a hülyék veszik meg, senkit se érdekel. S85-tel szerelt BMW-vel nem csak járni a legmenőbb dolog, de még csak a nézegetésük is jobban megéri, mint leállni bárkivel is megvitatni, hogy miért nem. BMW-s PRSZT és? A legdurvább rádöbbenés akkor éri el az embert, amikor az addig megszokott életét és a komfortzónáját úgy borítja fel valami, amiről álmodni sem mert. Észak-Amerikában létezett belőle 6 sebességes manuál, Európában 7 sebességes automatával lehetett megkapni.
Grúz barátaink így bánnak velük..
Az S85-ről már elég sok tapasztalat van. Például náluk elég kedvesen el van rejtve az egyik bekezdésben, miszerint egy váltó mennyibe kerülhet...
+1 Dízel V10-esek, lásd VW konszern
Az ésszerűség itt is csak úgy van jelen, mint a csipszes zacskó tartalmára utaló, hátuljára írt mogyoró. Nyomokban. 1000 Nm-rel már a MÁV is tudna mit kezdeni, nemhogy apa, amikor az építőipari cégbe importált verdával kimegy a munkaterületre megnézni, hogy mi a stájsz. Ennél többre nem való. Anti is kiválóan leírta, elmondta, bemutatta. Féltve őrzött kincs a hajtáslánc és nem feltétlenül azért, mert egy remekmű, hanem mert V10TDI-t seggberúgni nagyobb öngól, mint amit akár egy focista is elkövethet a pályán. Minden kedvességet, alázatot és tiszteletet felmutatva ezeket a kocsikat szerénységgel csak vádolni lehet. Ki az a telhetetlen ember, akinek a teljesítmény mellé még az is számít, hogy elszámolható-e az 1000 Nm-es tank gázolajevése, amikor azt is nehezen tudja kiszámolni milyen gyakorisággal lehet szükség rá egyáltalán. Értem én, hogy „királyi surrogással" karcol bele a 200-ba, de most komolyan. Azon kívül, hogy az előbb említett – hipotetikus értelemben vett tulajdonos – a lakóparkját, ha nem tudja eladni, akkor ezzel cakk-pakk elhúzza, azon túl nagyjából semmi élvezeti értéke nincs a benzinesekhez képest, cserébe egy olajcsere alkalmával majdnem annyi lötyi megy bele, mint nyáron az ablakmosóba…