2020. sze 19.

Mennyibe kerül a 20 éves prémiumkodás?

írta: KontentBroker
Mennyibe kerül a 20 éves prémiumkodás?

 23a27ea54cc123515e13b0f8a3d06d3c.jpg

Örök kérdés. Mi az, ami belefér a családi költségvetésbe, ha egy fokkal jobban szeretnénk érezni magunkat a kocsiban. Egyáltalán mit jelent az, hogy „prémiumautó”? Az, hogy újonnan 15 millióért tekerhető kormányt és utcára néző ablakokat kapunk, az egy dolog. De vajon 20 évesen mit tudnak ezek a kocsik?

Mit hívunk mi prémiumnak?

Mindenki a csúcsmodellt látja maga előtt, abba pedig könnyű beleszeretni. De bontsuk két részre. Egyik szempont, hogy mit tapasztalunk, használunk közvetlenül. Fűthető/hűthető, bőr-félbőr, sport kivitelnek hívott oldal, derék - és combtámaszos, masszírozással simogató ülés. Zónás klíma, tágas utastér, nagy helykínálat, kényelem. Elfér a lábunk, nem kell nyomorogva a bokánkat az első ülés alá préselni. Vagy például prémiumnak hívjuk a nagyobb zajszigetelés következtében a halkabb autózást is. A finomságokban rejlik az egész, amit olykor észre se veszünk közvetlenül. A lágyan visszahajló kapaszkodó (alias majrévas, rinyavas, ki hogy ismeri) is annak minősül. A finoman kattanó, klattyogó kapcsolók, gombok, ezt érezni kell.

A másik szemszög a műszaki tartalom. Az igazán minőségi jelenség az a karosszéria merevségében, a futómű összetettségében, a motor rugalmasságában és az egész harmonikus együttműködésében rejlik. Nem feltétlenül kell légrugós futóművel róni az utakat ahhoz, hogy az úthibákat kevésbé észleljük. Elég 2 tonna körüli bódé és az alap fizikai mivoltából nem tűnik fel az útburkolati gondokból semmi bántóan zavaró.

A magyar ember a prémium érzetet addig látja, amíg horizonton tud lenni a felsőbbrendűség fénye. Audi A6, BMW 5, Mercedes E-Klasse. A szofisztikáltabb ízlésvilágú és finomságokat, újdonságokat ismerő nép persze tudja, hogy japán mérnök ugyanazt tudja, ha nem jobban. Lexus, Inifinity is hozza a „kötelezőt”, de a prémiumautó itthon az német. S bár a folyamatos autóipari fejlesztések okán már egy Volkswagen Passat is prémiumsággal kecsegtetett 2000-ben, alapjába véve az igazi vágyódást a négy karika, a propeller és a csillag jelenti.

Ebből a felvételből kiindulva, rá lehet kívánni a 210-es Mercire, igaz?

Minek az Neked?

Jön a kérdés. Újkorában ~15-25 millió forintért elgurítható volt a verda, ma már egy Swift beugrójával megegyező áron elcsíphető. Mit kapunk cserébe? Átlaguser 10-15 ezer km-t megy egy évben. Ezeket a kocsikat általában nem a boltbajárósnak vették, nyugodtan tolhatjuk a küszöböt duplájára (30 ezer kilométer évente) vagy háromszorosára. 30.000 x 5 év. 150.000 km-nél vagyunk. Maradványérték, ÁFA miegymás, 6-8 millióért új gazdára fog lelni. Hasonlóan gurul tovább, hiszen ennyi idő meg se látszódik, így a matek hasonlóan folytatódik. Még 5 év, még 150.000 km. 10. év + 300.000 km az órában. Piaci érték 3-5 millió körül lehet. Majd jön az igazi lejtő, mert az ennél többet futottak már 2 millió körül kerülnek felszínre, a jobb bőrben lévők még mindig 4-5 milkacsokit kérnek. S, míg az első 10 év alatt háromszor cserélt papíron gazdát, valójában kétszer ennyien vezették. Jönnek az áfaoptimalizáló rejtett erőforrásoktól kezdve, a családi elsőszámú autót keresőkön át, a suhanc apuka kedvencéig mindenki. Sorra bele fogja tenni a zrityóját a prémiumságot keresve. Családi autóként a gyerekek a kutyával felváltva fogják összekaristolni az összes létező elemet, míg a suhancnak 2 misiért vásárolt 30d-vel (lásd alsó kép), kétszer annyi havert fognak toborozni péntek esténként.

23a27ea54cc123515e13b0f8a3d06d3c.jpg

E39 30d, M-packet. Azért ez még mindig kiba, kifejezetten ütőképes látvány...

Még mindig kell, tudjuk.

„Kényelmes, csakúgy suhan, még mindig belekúszik a 200-ba is, ha akarom, elfér benne sokminden”. Mantrázod fejben, hogy a 6 hengeres dízel vagy benzin el fog járni max. 9-10 literrel és a futómű se kér sokat, csak pár szilent vagy stabrúd, egykét gömbfej és jó lesz az. Az automataváltó igaz picit ránt 2-3-ba váltáskor, de olajcserével megoldjuk. A mattult fényszóró vagy az időnként felvillanó ABS, ESP, ASR, MSZP, LMP, AMG lámpák mellé a kedvenc Checkengine pedig csak távoli riogatás. Majd tankolunk bele 100-as benzint és nem fog a dzsinn előbújni. A tompa puffanás meg kit zavar, az „csak egy szilent”. A Mercinél, bár elegánsabban megy a panaszkodás, mint a másik kettőnél, azért a hektikus villanyászati gondok fognak pár örömteli pillanatokat okozni.

Bár az alábbi videót korabeli kenyérpirítóval készítettek, így csak vádolni lehet high quality-vel, a lényeg talán átmegy.

Könyörtelen valóság…

Ha mákod van (segítek, nem lesz), akkor a fenti gyorstalpaló okán minimum a negyedik, de inkább a tizennegyedik leszel a sorban, aki prémiumozhat. Mire megtalálod álmaid szekerét, el fogsz autókázni érte 1-2000 km-t. Míg ezeket olvasod remélem közben fejben gurítod a százezreket ugye? Dízelmotort nem lehet elégszer szájbarágni. Aztán ott vannak az alumínium lengőkarok ( kerekenként több, adott esetben 4 db, 15-25 ezerért/stück), fékrendszer 150-200 ezer, kerékszenzor, fékkopásjelző jeladók ( 5-10 ezer/db), „ABS-kocka” ( 60 okosba’, de 100 ezerrel is számolhatsz nyugodtan). Mégis megnézed az első kiszemeltet, nem megy a napfénytető. A másiknál a jobbos ablakemelő. A harmadiknál a klímát „csak tölteni kell”. A negyedik eladó ugyan jófej és elmondja, hogy volt fényezve a kocsi, szép munkát végeztek, de meglátod a műszerfalon, hogy 648.962 km és bájosan kezet fogva odébb állsz. Aztán egy nap rápillantasz álmaid netovábbjára. Elmész, megnézed, emelőre teszitek.

w210.jpg

A csipásodó sárvédők, küszöbök halkan üzenik„Menekülj, nem vagyunk egyedül!”. A kézifék hónaljba’ szorít. A kuplung szintén kutyahugyozásra emlékeztető lábemelgetésre késztet, a kettőstömegű pedig akkorát csattan a leállításkor, hogy azt hiszed muszáj lesz megvenni a kocsit, mert elrontottál valamit. Az automataváltó óvatos 1-200-as ingásokkal kúsztatja a 1.5 tonnás bódét, már ha érzékszerveid még képben tudnak maradni ekkor. Mit ne vegyünk részt milliószor láttad, olvastad, fórumlakó vagy, de mégis ott állsz alatta és matekozol… Pedig itt már nem csak a pedálsor kopottsága szúrja a szemed, hanem az ablakemelő kapcsoló is legalább húszezredik kattogásán van túl.. Ismersz autószerelőt, fényezőt, nem vágnak át (már amelyik) és ahogy battyogsz a kocsi körül, azt mondod, „Nem is olyan vészes ez…” Két sárvédő, egy-két ajtóél, némi pitty-putty parkolásokkal számolva, ha a Dezső 25-ért fújja nekem, nem lesz ezzel nagy gond.

 1200px-audi_a6_c5_avant_s-line_heck.jpg

Ránézésre egész pofás. Avatott szem veszi észre Audi-nál mik a különbségek a modellek között. 

Így néz ki az első éved az arisztokratikusság 20 éves szimbólumával

Akármelyik márkát nézed, kecsegtető 700 ezerből már - közepesen jó küllemű - műszakis autód van. Megkóstolhatod a német, osztrák orvos ízlését tükrözni kívánó Audizást, majd rábukkansz ehhez hasonló oldalra. Belegondolhatsz a tehetősebb manager életébe, ahogyan a 3 literes motorral zúz a belső sávban 160-nal a pályán, mindezt 8 literes boardcomputer számokkal, már szinte könnybe is lábadt a szemed. A gugliban erre is rálelsz közben. Megkaphatod azt a leírhatatlan nyugodtságot, eleganciát, amiben a Mercedes a legjobb évtizedek óta. Magasabb kasztba emel. Aztán a legendásan hírhedt hitvány minőség és gyors rozsdásodás után úgy dobod ki az ötletet a kukába, mintha sose létezett volna. Ahogy az Alapjáratos srácok is nevezték "Hullócsillag."

Kockás füzet, számológép…

Vételár 1 millió Ft. Átírás, 100-150 ezer. Biztosítás 30-50 ezer. Kopó-fogyó cuccok (na itt bele lehet szaladni abba a bizonyos erdőbe). Csatolt soklengőkaros futómű tengelyenként 150-300 ezer (!), fékrendszer 150 ezer még pluszba. Automataváltó bontottan 150, komplett felújítás 500-1.5 millió (nyugalom megzavarására alkalmas cikk a TC-sektől). 4 karosszéria elem csere nélkül + emelési pontok + ajtóélek további 150-200 ezret fog elkérni, mert különben a következő műszaki nem lesz meg. Ha tegező viszonyban vagy a szerelővel és a fényezővel, akkor ez a mutatvány 1.5 milliónál (sem) fog megállni. Ekkor még az örvénycsappantyú nem fáradt el a dízel BMW-ben, addig a Mercedes nem ugrott ki teljesen megbarnult ruhájából, s a V6 TDI kulcsát még, ha remegő kézzel is, de a zsebedben tartod. 

Ábrándozhatsz nyomatékból autózásról, 140-es utazóról, a valóságot már jobb esetben nyomokban, sem pedig romokban fogod fellelni…

 

 Kommentszekcióba jöhetnek a közvetlen környezettől vagy saját bőrön átérzett prémium életérzések. :)

Szólj hozzá

prémium mennyibe kerül prémiumautó E39 Audi A6 20 éves prémium W210