2020. máj 13.

A Passat jövője...

írta: KontentBroker
A Passat jövője...

vw-passat-road-test-2015-002.jpg

Ha brandépítésről, márkanévről, marketingstratégiáról és egyéb hangzatos dolgokról esik szó, utólag derül ki, hogy mennyire váltak be. A Passat olyan típusként jelent az autóiparban a Volkswagen részéről, amivel kategóriát teremtett. Az elnyűhetetlen Business Class-ból, családi autóként is praktikusként működő mindenesből, melós kocsiként utolsó életciklusba lépő kedvenc típusunkat 2023-ig így látja a Volkswagen.

1973 óta él a típus. Itthon végeláthatatlan mennyiségű, minőségű szaladgál még mindig. Az első 3-4 generációt az időt ette meg. Lehetett volna szakirodalmi és mérnöki esettanulmányt írni, mi az úristen kell ezeknek, hogy szétessenek. A rozsda és a kor segített egyedül a válaszadásban, ha már a visszatekert órákat vizslatva az autó állapota nem adott egyértelmű információt.

passat1.jpg

Facelift, 2001-es évtől

klasszikus, jól ismert forma, még most is elegánsnak hat, pedig 15 évesek bőven elmúltak már

Aztán a modernkori turbódízelek a B5-ös szériával, PDTDI motorokkal hoztak pár kellemetlen pillanatot. Beleszaladtak a nagynyomású rendszer, befecskendezők, kettőstömegű lendkerék, változó geometriás turbók világába, viszont a komfortérzet jelentős mértékben megnőtt. A "soklengőkaros" alumínium alkatrészeket is tartalmazó futómű okán, a prémiumérzést meg tudtuk fogalmazni már. A dinamikus, nyomatékos motorok pedig a gondtalan előzésből adódó kényelmes utazási élményként kényeztették utasaikat.

b6_belter.jpg

Passat B6 beltér; 2005-2011

A hatodik generáció pedig még plusz megemelte a tétet. Az automataváltó már nem azt jelentette, hogy csúszik, mászik, kúszik vagy késik a váltási érzet, hanem azt, hogy haladunk. A DSG technológia a duplakuplungos elnevezését a működésének köszönheti. Akit érdekel a működés közben, ITT és ITT olvashat utána. A hétköznapi ember számára ez a további értékes komfortérzetet jelentette. Az más kérdés, hogy a 2005 és 2011 között eltelt évek alatt megtudtuk a kényelemnek ára van. A még precízebb motorberendezések és főelemek hisztijét már nem lehetett egyértelműen meghatározva kijelenteni, hogy 150 vagy 350 ezer kilométert kell menniük, mielőtt elfáradnak. Totalcar féle tömbösített riasztófegyver jellegű cikkért ERRE kattintva lehet tájékozódni.

passat2.jpg

A Passat és úgy a B7 variant számára ez a környezet se teljesen ismeretlen...

A Passat legalább olyan szinten életérzéssé vált, mint mondjuk egy 6 hengeres BMW-vel járni. Miközben ezer éve létezik 6 hengeres verzió.

6 hengeres, más néven VR6 generációkról röviden: '91-2002-ig készült 12 szelepeseket , 2000-től a 24 szelepesek váltották. Az első generációk 174 le-vel, 2.8 literrel és aránylag szűk hengerszöggel készült V-motorok voltak. Egyesek nem kifejezetten szerették őket V elrendezésűnek hívni, mert csak 15 fokos szögben elhelyezkedő hengersorokról beszéltünk. Az idők folyamán kiderült, hogy bár szédítő hangjuk van, azért elég precíziós eszközök ezek a maguk módján és a tervezési adottságokból eredő melegedési problémák elég sokszor elküldték a hengerfejet melegebb éghajlatra. 2.9 literesek egyébként 190 le-t adtak az ember kezébe, Syncro megnevezésű VW féle összkerékkel, amiből később 4motion lett. Összkerékhajtásokról Csík írása többet ér, minden szónál. Ezek az első generációs VR-ek kerültek B3 Passat-tól kezdve, Corrado, Golf 3 és Vento karosszériába. Nem összekeverendő az R32 és R36-okkal! Az R32 már 3.2 literes, a nagyobb értelemszerűen 3.6 literes volt. A 3.2-es motort már 4-es Golfban láttuk.

volkswagen_passat_b8_20_tfsi_3g24my_rline_aid_1543045832_4e9ab13c.jpg

A nyolcadik generációval pedig a 85-ik genfi kiállításon az Év Gépkocsja címet hozta el BMW i3 és a Tesla S-t megelőzve. Ennél többet, egyetlen típusból, idestova majd' 50 év alatt, aligha lehetett volna sokkal jobban kihozni. A világ azonban változik. Lehet ágálni az ellen, hogy mikor meg miért kell elpusztítani a belsőégésű motort. Lehet pro-kontra érvekkel beszélgetni arról, hogy mi környezetszennyezőbb gyártástechnológiai szempontból vagy felhasználási oldalról nézve. A nagy autógyártók az utóbbi években Tyson méretű pofonokat adtak vagy kaptak, hiába igyekezték a globális gazdasági diverzifikációval időt nyerve enyhíteni a károkat.

Ettől még a világ nem áll meg, sőt. Nézzük csak meg a 2023-as évre szóló tervet.

vizzion.jpg

5163 mm hosszú, 1947 mm széles, 1506 mm magas

Vizzion Concept névre hallgató Volkswagen jövőképet nevezték el így, még 2018-ban Genfben. Azt olvastam valahol, hogy a 2000-es években született generációnak már kevésbé okoz fellángolást az autóvezetés és egyébként is célszerű lenne automatizált rendszerekkel megkönnyíteni az individuális utazást. Tehát, 2023-ra a Passat féle koncepció akként nézne ki, hogy beszélünk a kocsihoz, a sofőr nélküli működés következményeként nagyobb hely áll rendelkezésre a többi utas számára, akkor innentől elfelejthetjük az addig ismert autóvezetési aggályainkat és szokásainkat. Bár 2030 a cél, mire teljesen önálló életet élhet az autónk, 2025-ig már megvalósítható lehet a selfdriving jelentős része. 225 kW-tal és 665 megtehető kilométerrel és összkerékhajtással szeretnék a vásárlói szíveket megnyerni, via volkswagen-newroom

A gyár ennek az új generációs közlekedési eszköznek még Emden-ben is helyet kíván adni egy teljesen új gyártósorral. A konszernből eredő üzleti és fejlesztési adok-veszekből persze a Skoda is kap egy falatot az új SuperB-vel, de ezt majd akkor is megnézném, mire utcára kerül. Tekintve, hogy a Skoda házon belül csapott az asztalra évek óta, hát hogyis mondjam, érdekes mutatvány lesz. Míg az Arteon keret nélküli ajtókkal fog nyílni, a Passat hozni fogja a konzervatív érát, rendes ajtókerettel.

pas3.JPG

Hátulról pedig ílyen formákkal csalogat

Az I.D. Vizzion-ben az igazi áttörést úgy tervezik, hogy 5 különböző szinten lesz önálló a gép. A legönállóbb működést kamerákkal, lézerekkel, scannerrel és felhőalapú információs szolgáltatással igyekeznek megoldani. A környezeti tereptárgyakat és a forgalom egyéb résztvevőit ezáltal pedig megfigyelve integrálni fogják az autót a többi résztvevő közé. S bár ez sem feltétlenül lenne egy teljesen új technológia, azonban a fejlesztés azon szakaszába léphet addigra az ipar, hogy valóban könnyen használható és megbízható rendszerrel találjuk magunkat szembe. Tekintve, hogy dollármilliárdokat fúj bele a cég a MEB platformba, könnyen lehet, hogy néhány országban teljesen elektromos lesz következő generációs Passat.

 

Források: 

autozeitung.de

volkswagen-newsroom.com

cnet.com

Szólj hozzá

volkswagen passat vizzion ID concept R36 R32