2017. ápr 18.

#14 - Beszélgetés, bemutató - RC Helimodellezés

írta: KontentBroker
#14 - Beszélgetés, bemutató - RC Helimodellezés

TREX 550X Dominator

10421110_894560357328771_3003111143126815922_n.png

Bizonyára gyerekként sokan imádták, imádtuk messziről irányítható játékautókkal az ősöket az őrületbe kergetni, akár azért mert levert az ember velük valamit  - fater lábujját - vagy csak simán a hangjuk miatt. :) Ma már annyiféle hajó, repülő, a még mindig népszerű autók és sok egyéb között válogathatunk, hogy a határ a csillagos ég. Az RC-Helikopterről is elmondható, hogy az évek alatt kicsit továbbfejlődött már a technika. Külsőben is sokkal kifinomultabb és tartósabb anyagokból készülnek már ezek a készülékek, teljesítményben pedig eláll az ember lélegzete egy pár perces bemutató láttán! 

Akit érdekel, az oldal első interjúja a(z) RC-Helikopterezésről az a tovább gombra kattintva megismerheti Krisztián szemszögéből a dolgokat, képekkel, saját felvételekkel. :-) 

maxresdefault_3.jpg

Honnan indult ez az egész?

„Apum részéről jött anno ez a hobbi. Nem emlékszem már kristály tisztán, nagyjából 10 éves forma kölyök lehettem. Sok modellt én repültem be a környéken. Berepülés nem csak az igazinál különös feladat, modellnél is ugyan úgy toppon kell lenni! Teltek az évek, más hobbi és kamaszodással járó dolog miatt a repülés mennyisége jócskán csökkent, abba ugyan nem hagytam, viszont már nem csak a modellezés volt az első.

Mivel mindig is vonzott a versenyzés és indultam volna műrepülő versenyen, lehetőségeim akkor még nem engedték annyira, így némi szülői támogatásból ment a dolog, melybe ennek következtében elég sok beleszólásuk volt egészen 2007-ig, amikor megvettem életem első helikopterét.

aqua9.jpg

 

Az első kisgépről milyen emlékeid vannak?

"Amit vettem, az egy olcsó kínai cucc volt, de már 6 csatornával rendelkezett, s utólag így belegondolva, nulla tudással senkinek nem ajánlott, mert nem annyira bocsájtja meg az emberi tévedéseket.

Ekkortájt viszont már sok - sok éves repülős múlttal rendelkeztem, szimulátoron is sokat gyakoroltam, így elég gyorsan fejlődtem a helizésben, ami számomra a legtöbbet jelentette. Ugyan a levegőben történő modellezés legnehezebb, de – számomra - a legszebb ága is. A kis gépem mivel nem volt nagy érték, ezt már saját pénzből finanszírozni tudtam, s ezzel elhatároztam, hogy versenyezni is szeretnék már. Idővel beláttam, hogy a gép nem teljesen alkalmas erre, így fontolóra vettem egy kategóriával feljebbre való lépést. Ez már nem volt olcsó, de tökéletesen tudott mindent, amit a legnagyobbak is. A sok gyakorlás és szerelgetés egy napon meghozta az eredményét. Büszkén elmondhattam, hogy életem első versenyét meg is nyertem vele. Aztán szép sorban vagy megnyertem egy versenyt vagy szinte mindig a dobogón állhattam diadalittasan. Időközben váltottam még egy nagyobb méretre, ami éveken át az etalon maradt.

Sajnálatos módon a versenyek megszűntek, én pedig a legutóbbi géptörésem után úgy döntöttem nem építem újra a helit, így felszámoltam mindent, csak a kupák maradtak, melyek a mai napig arról árulkodnak, hogy volt egy komolyan vett hobbim.

Viszont 2015-ben megváltozott valami... Több év teljes kihagyás után , megint vettem egy helikoptert, amit anno etalonnak tartottam. A szünet alatt oktattam, mert valahogy mindig is gép közelben akartam lenni, így nem estem ki a gyakorlatból mindaddig, amíg egyszer átbillent a mérleg arra, hogy kell egy saját gép ismét."

hqdefault.jpg

 

Ha már így belekezdtél, hogy nagyobb, komolyabb helire váltottál, mik azok a tulajdonságok, amik meghatározóak?

" A legkisebb méretosztály a 10 cm-es rotor átmérőtől indul, egészen a több méteres rotor átmérőig.
A repülők pedig még durvábbak, ott vannak aztán igazán giga méretűek is. A kezdeti helikopterem rotorja, ~40 cm körüli kört írt le és mindössze pár dekás gép. A következőnek közel 70 cm-es, majd a később etalonnak tartott gép, már közel 1 méteres rotorral bírt, a jelenlegi gépemnek, pedig közel 130 cm-t tud az átmérője. Ahogy nőnek ezek az átmérők , úgy lesz a gép tömege is egyre nagyobb. A belépő szintű pár dekás gépektől a 3-5 kilogrammon át, a 10-20 kg-ig. Különleges esetben még ezeknek is a többszöröse lehet.

Felhasznált anyagok minősége is változó. Létezik műanyag, fém, karbon, lágy vagy kemény műanyag és egyéb más keverékek. A szerkezet mellett a benne lévő elektronika húzza meg a minőségi szintet

Nameg a pilóta tudása.. Hiába van egy vagyont érő géped, ha nem tudod kezelni, ugyanakkor egy olcsóbb anyagból készült spórolós heli sosem fog hosszútávon élvezetet nyújtani mivel többet lesz szerelve  és finomhangolva mint irányítva a levegőben. Egy mai modern carbon és ötvözött aluból készült, műszer finomságú gép, ha be van lőve, leírhatatlan látvány és élvezet." 

================

================

A sok mese után, essünk túl a matek részén is. Mi a tapasztalat vásárlást illetően és fenntartásról?

"Árban nagyon eltérnek a méretük miatt úgy, mint pedig a fent leírt anyagok minősége miatt is. Számszerűsítve egy kezdő heli, amivel én is kezdtem 40 ezer forint környékén összehozható, míg a jelenlegi helim ugyan azzal a kiszolgáló szervekkel, amivel a kezdő heli, már 500 ezer. A jelenlegi helim 315 ezer forintba került. Számolni kell hozzá 4db akkumulátort - 125 ezerért -, egy hozzá tartozó töltőt -  20 ezerért -, egy tápellátót a töltőhöz - 10 ezer -, egy aggregátort, ha a mezőn is akarok rendesen tölteni, még 65 ezer forintért. Erre jönnek még az esetleges törések árai, ami szintén függ sok dologtól. Ha van egy pár dekás kis géped, szándékosan is nehéz benne kárt tenni, ellenben a jelenlegi gépembe, ami mikor földet fogott, pár alkatrész cseréjét, 70 ezer forintom bánta.

Ha a fenti dolgok mind megvannak, akkor gondosan figyelve minden csavarra (akár csavarrögzítővel), össze kell szerelni! Egy helinél nincs kompromisszum! Egy másfél méteres 3.5 kg-os gépet is földre kényszerít egy m2 es csavar kilazulása. Ez nem csak egy összeszerelt dolog. Ez egy alaposan átnézett, többszörösen leellenőrzött repülő alkalmatosság. Rendszeresen kell vizsgálni minden kopó alkatrészt. Ha bármi kottyan vagy gyanús, máris csere! Szerencsére a repülőkkel ellentétben, ezt ha töröd, újra és újra szinte teljesen megegyezik az eredmény súlyban, állapotban az eredeti új géppel. Nyilván lesznek karcok rajta, de míg egy repülő esetében a javítás – feltéve, ha lehet -  plusz súlyt eredményez, a ragasztások, pótlások vagy kompozit anyagok miatt, a helikopter esetében megrendeled az alkatrészt, amit a fent írtak alapján alapos odafigyeléssel beszerelsz és minden megy tovább!

Mit tanácsolsz azoknak, akik ki szeretnék próbálni az RC-Helizést?

Kezdésnek több alternatíva is lehet méretben. Lehet kis 30-40 centiméteres rotor átmérőjű géppel kezdeni, ami kevésbé sérülékeny, nagy fű fölött szinte zéró kockázattal kezelhető. Hátránya, hogy nagyobb társaival szemben nem egy nyugodt, stabil gép. 

Felfelé lépkedve a 70-100 centi körüli gépek, már nyugodtabbak és stabilabbak. Itt már más fizikai tényezők is megjelennek a heli dinamikáját tekintve. A gép tömege is észrevehetően közrejátszik már. Egy-egy gép már képes olyan pozíciókban a levegőben maradni, amit a kicsi mikro helik nem tudnak. Érezhető a különbség egy 1 kg-os és egy 5 kg-os kopter között. Egy kezdő csomag, belépő szinten, használt termékekkel összeállítva 100 ezer forint alatt kihozható, de ha az ember ráérez ennek az ízére, akkor hamar rájön, hogy olcsó húsnak híg a leve, így beleszaladhat a 3-400 ezres kiadásokba is.

Ami fontos! Egyedül, nem ajánlott belekezdeni!  A szimuláció után már csak egy segítőkész oktató pilótatárs az, aki vagyonokat tud spórolni! Két rádió össze van kötve és ha hibázik a tanuló, máris átveszi az oktató az irányítást. Aki kicsit gyakorlottabb, annak is mindig képben kell lennie a széliránnyal a napsütéssel, rigófüttyel (- a szerk.) :), mert egy nagyobb tempónál vagy egy élére állított géppel levegőben, helyben maradás vagy repülés hibázása sokba is tud kerülni."

======================

Zárásként a technikai leírás, képek és bemutató Krisztől:

Akku: 6 cellás 25.2V feltöltve stabil 160A és csúcs 320A, amit képes leadni.

Motor: Brushless szénkefe nélküli 3 fázisú motor stabil 115A-s és csúcs közel 200A-s, amire képes. Csúcs teljesítménye 4400W.
Mozgató szervók: 8V ról 23 kg ereje van és 60 fokos szögben 0.055 mp alatt fut végállásra. A motor szabályzója egy 100A-os, 3 fázisú szabályzó, ami az egyenáramból állít elő váltóáramot.
CNC-zett aluminium és carbon a gép 90%-a. A "maradék" pedig erős üvegszálas műanyag.
+1:... mindenhol csapágyazott... a 4-5mm es csapágytól kezdve a 14mm es csapágyig.

_________________________________

 

Ez a videó pedig az ihletet adta, ami miatt nem tudott nemet mondani a barátunk, hogy újra belekezdjen:

 

_____________________________________________________________________________________

A képekért és videókért külön köszönet B. Krisztiánnak, aki a Trex 550X-nek tulaja és beavatott minket ebbe a szórakozásba!

Szólj hozzá