200-nál kézifék? Mi baj lehet...?
Képzeljük csak el. Ülünk az autóban, bő 200-al sederintünk, majd jön egy isteni szikra, mi lenne, ha berántanánk a kézit?! Mi jut eszünkbe elsőre? Átlagember számára a kézifék - vagy műszaki vizsgán az állandó jelleggel kritizálható rögzítőfék - és időnként egy-két usert elnézve, kb. arra szolgál, hogy hónaljig feltépjük, nehogy kiguruljon a teszkóparkolóból a vas. Néha fájdalmasan gyorsnak ható racsnihang, egybefüggő zipzárzajként olvad a messzi tájba, miközben minden ilyen és hasonló mozdulatoknál felsír egy bowdenszál.
Az igazi kézifékes mutatvány havas vagy vizes úton szokott - a Vataneni vénákkal megáldottak számára -érdekessé válni. A kocsi a lendületéből és tapadásvesztésből összeadódó csúszást - a fizika törvényeit sértegetve - úgy adja elő, mintha a hátulja meg akarná előzni az elejét. Rutintalanabbak ezt homlokba gyöngyözéssel egybekötött fejszámolással rakják össze, hogy a hátsó futómű, ha netalántán koppanni látszik egy padkával vagy egyéb más, rögzített tereptárggyal történő találkozással, akkor az bölcsőstől, hidastól, kerekekkel együtt úgy fog kiugrani a kocsi alól, mint a nagyi protkója, miközben lelki szemei előtt látja, hogy a bárdiban, nem lesz elég a "Szia jóreggelt, lesz egy kupa "ötvénegyvenes".
Ahogy szokták mondani, mindenki jó valamire, ha más nem, elrettentő példának. Néhány demonstratív jellegű videós képsorokért katt IDE vagy ERRE.
A kézifékes megoldás mellett egy autó hátulja - szándékosságot, hátsókerék-hajtást feltételezve és konyhanyelven fogalmazva - akkor csúszik meg, ha azt hirtelen terhelésváltás éri. Tehát a hátul hajtott kerekekre a nagy gázzal egybekötött, kuplungról hirtelen leugrunk. Szakavatottabb berkekben szokták ezt úgy is mondani, "rárúg a kuplungra". Fizika nyelvére visszafordítva túlkormányzottságnak hívjuk ezt a mozdulatsort. Aki volt már vezetéstechnikai tréningen, tanpályán annak jól cseng az a mondat, hogy az autó sodrási irányával megegyező irányba történő kormánymozdulattal tudjuk vagy próbálhatjuk meg megkísérelni az autó a helyes irányba terelni.
A fenti mini fizikaóra és kitekintés után vannak olyan (elmebetegként is aposztrofálható) egyének, akik kicsit rutinosabban rángatják, rugdossák, amit kell és a jármű keresztbecsúszásának következtében megszületett mókafaktor kikerekedése után jön csak az igazi történet. Sodrós jobbos/balos kanyar, ívbejárati sebesség ~200km/h és persze hátsókerék-hajtás.
A történet alanya jelen esetben egy 823 Le-s Nissan.
Belülről így néz ki a műsor:
Kívülről pedig így:
Forrás és bővebb info ITT.
Ha tetszett a cikk, iratkozz fel a Facebook oldalra is.