2020. jan 25.

Egy autó, amiből a sofőrt otthon hagyták

írta: KontentBroker
Egy autó, amiből a sofőrt otthon hagyták

home_marquee_2x.jpgHívunk, kérünk egy fuvart, mert oda szeretnék érni valahová. Taxi, uber, oszkár, haver, ismerős mellett vajon ki lesz a megfejtés, aki valóban el is visz minket? 

 

Még mielőtt...

Önvezető technológiát megelőzően nézzünk körül, hogy hol tart manapság a biztonságos közlekedést elősegítő rendszerek közül néhány. Manapság nem kell messzire menni, hogy sávfigyelő, holttérfigyelő rendszert, sávtartó rendszert találjunk a kocsiban. Mercedes-nél olvastam először, hogy távolságtartó tempomattal szerelték a W220-as szériát, szóval már ez sem újkeletű történet. Innentől kezdve nem kell sokat gondolkodni azon, hogy radar és/vagy lézertechnológiát tovább reszelve el tudunk jutni oda, hogy lassan már mindegy, hogy ki ül a volán mögé.

Google autót láttunk már mindannyian igaz? Ezek a furcsa gombócokkal és gnóm elemekkel tarkított járművek róják meghatározott időszakonként az utakat, hogy később, ha beütjük a "vézbe, vazéba", hogy hova szeretnénk eljutni, akkor jobb esetben nem a szántóföldön, meg tökön-paszújon visz az utunk. A Nagy Testvér mint tudjuk figyel ránk és meg is bízhatunk benne, mert a mai modern Internet felhasználók adatait a szilikonvölgyben (sajnos ide most nem tudom beszúrni, hogy melyik részben volt az a fiatalember, aki az üzleti tervének megvalósításához a Cápákat szerette volna bevonni, viszont meglátásai szerint a jövő a szilikonvölgyben van. Ugyanitt, aki tudja, hogy melyik rész, dobja már be kommentbe plíz), vagy inkább szilícium völgy környékén kell keresni.

A Google-nél 2009 óta törik a fejüket azon, hogy miként lehetne a hétköznapi ember számára elérhető és egyben biztonságos módon megoldani az autós közlekedést. A LIDAR, másodpercenkénti milliós lézersugarakkal pásztázza környezetét, 360 fokos szögben, élő adatokkal dolgozva. A kocsiban található radarok arra hivatottak, hogy felmérjék a jármű körül milyen távolságra vannak különböző objektumok, tárgyak. Egy intelligens kamerarendszer figyeli, hogy például a közlekedési lámpa milyen színű. Olyan hatása van, mintha helyettünk látna. Érzékeli a tárgyak elhelyezkedését, ha mozgó elemekről van szó, járműtől mért távolságukat, azok aktuális sebességét, valamint feltételezhető mozgási irányukat is képes előre kiszámolni. Ezeket az adatokat begyűjtve cselekszik a rendszer és dönti el, hogy az útiránynak megfelelően mozgásba lendülhet-e a kocsi vagy sem. Folytatom, mert még nincs vége. A rendszer úgy van kialakítva, hogy három focipálya méretű területet is képes ezzel egyidőben megfigyelni a használat közben. Az algoritmus önfejlesztő, így napról napra, méterről méterre és percről percre egyre több információ tárolásával együtt tudja a megfelelő közlekedési manővert kivitelezni. 

És most jön az egészben a csattanó. Az egészet egy applikáción keresztül el tudjuk érni.

Van még kérdés? Íme egy 360 fokos szöget látó demonstratív videó az egészről, működés közben. Ha nem megy az angol, akkor is igen kiválóan mutatja miről is szól, valamint a Waymo hivatalos oldala is elég beszédes.

 

Ezt pedig csakúgy itt hagyom... :)

Szólj hozzá

google önvezető autó selfdriving