2020. már 26.

3 féle válságautó párszázezerig, ha a szükség nagy úr

írta: KontentBroker
3 féle válságautó párszázezerig, ha a szükség nagy úr


renault_twingo_2.jpg

A 2020-as év többek számára hozott új lehetőségeket, kihívásokat. A nadrágszíj eggyel (kettővel) beljebb kerül, a családi költségvetést át kell számolni, így akár a telefondíjcsomag, extra fogyasztási javak, cikkek mérséklése, átmeneti megszüntetése mellett kell eldönteni, hogy mi az, amiből viszont biztosan nem lehet engedni. Az autó, bármennyire luxus bizonyos szempontból, más szempontból egy tucat tárgy, ami kell.

Ha mindenképpen kell egy kocsi a házhoz, itt van néhány példa, ami - szerintem - megoldás tud lenni a lábbusz vagy BKV helyett. 

Premizált, egykoron fényesebb időket megjárt nyugati kocsikat nem feltétlenül lenne bölcs dolog felhozni, pedig egy 2000 körüli autógyártásból származó szívóbenzines vagy a szmókendsárm TDi-k (értsd 90-110 Le-s VW-konszern dízelmotorok) mai napig fellelhetők a piacon és az utakon egyaránt. A dízelek ma már 70-szer körbejárták a világot, többségük - jobb esetben - a vácin kormol, rosszabb esetben egy kőműves segéd életét boldogítja és olykor 20 mázsa sódert visznek vele utánfutóval. Valódi minőségi érzetet keltő, elérhető árban fekvő, öreg 1.6-os négykarikással boldog tud lenni az ember, amennyiben elfogadja, hogy az első lengőkar darabja 15 ezer és nem egy van belőle. Az igazi mutatvány úgy fenntartani egy kocsit, hogyha költeni is kell rá, akkor az 50 ezernél ne kerüljön sokkal többe vagy 100 ezerig álljon meg a számla, ha beütne valami komolyabb gond, de akkor élete végéig szolgálnia kell vagyis illene. A lenti lista erről szól. Minimál pénzből, esernyő helyett.

 

1.) Renault Twingo, Clio

Futkosósnak, városi kisautó avagy párszázas ajánlatok

 

renault_twingo_2.jpg

 

Előny: Bár 20 év körüli konstrukciók, amik egy darabig időtálló formának is hívhatók voltak. A kis mosolygós képével nem ez lesz a road pressence fogalom a városban, sem országúton és valószínűleg, ha ebből fog kiszállni az ember, észre se fogják venni, nemhogy bárkinek legyen ideje lenézni, pláne irigyelni. Renault-nál az 1.2 16 szelepes benzinmotor a Twini csúcsmotorja, örök élet meg egy nap. Klasszikus injektoros, 4 hengeres 72 vadállati lóerővel úgy lehet megetetni a sok tepsi (ál)prémiumot a lámpánál, hogy öröm nézni. Klímás verzió létezik ebből is, illetve, ami nagy fícsör, az az elhúzható napfénytető.

 

renault_clio_5-door_29.jpeg

A Clio ugyanez, annyi, hogy abból, 1.6-os motor a szaladgálásban legjobb partner (igaz volt belőle 1.4 és 1.2-es is), viszont a klíma ebben már nem lesz SPM fokozattal felérő gombbal.

Hátrányuk: A többségük arra a célra volt használva, amire gondolták, hogy alkalmas, ez pedig a ridegtartás. Emiatt Twingo esetén 3-400 ezer körül igen szépet lehet ugyan kapni, Clio esetén ez már mérséklődik a kínálatnak, s míg a Clio stabilabb mozgást kelt vezetés közben, a Twingo viszont annyira baromi praktikus és tágas kocsi, amennyire el se lehet képzelni, amíg bele nem ülünk egybe. DE emiatt csúnyán öregszenek és amelyik csillag garázsban élt, ott viszont karosszéria is fárad. A 16 szelepes benzines motorok szeretik csípni az olajat.

 

2.) Toyota Corolla, Avensis

"Eggyel nagyobb kell, hogy legyen, mint anyám Suzukija"

 

toyota-corolla_2678_4.jpg

2000-es évek körüli Toyota. A külsejük az álmosító, unalmas, semmilyen, retro és még sorolhatnánk milyen jelzőket kaphatná. Jófej leszek és inkább az utastérről mutatok képet, mert a külseje az annyira hihetetlen randa, hogy a vizuális környezetszennyezés fogalmát egyszerűen annyira kimeríti a mai autók, Lexus mércével nézett szétkaszabolt formái után, hogy inkább keressen rá mindenki a békalámpás Corollákra. Belül puritán, az óracsoport még lehet manuális, nem pedig digitális métereket mutat, viszont, ha ezeken túl tudunk lépni, akkor gombokért van hozzá minden.

Előny:

Özönvíz jellegű megoldás, minden bokorban, utcasarkon megcsinálják, a szerelő nem borotvál meg és küld el jövö hét csütörtöki időponttal. Volt olyan ismerősöm, aki egy dízel verzióval még benzint is meg tudott etetni pár méteren, majd egy üzemanyagtank ürítést követően, a Toyó ment tovább dolgára. Igazából bármilyen olajszármazékkal elmegy a gázolajra tervezett motor, a benzines meg, hát japán benzines. Any question?

Avensis ugyanez csak nagyban. 1.6-os benzinessel a világ végére és vissza, volt belőle kombi változat is.

images_toyota_avensis_1997_4.jpg

Hátrányuk. Öreg, mint az országút és ugyan strapabíró, stabil kontrukciók, sokan lelakják őket, mielőtt a kukába kerülnének, viszont addig csalódásmentes közlekedés forever.

 

3.) Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo

Mindenes. 

1999_citroen_berlingo-pic-4195481429567810070-640x480.jpeg

 

Előny:

Félig melós, félig melóba járós is, de bevásárlókocsinak és gyereket suliba cipelni is jó lehet. Pratikus, tágas, olcsó. A 15" kerék nem fog agyonvágni egy szett gumivételkor, olajcsere is 10 ezer körül megáll, a fékbetétek és egyéb kopó fogyó dolgok mellett, klasszikus igásló. Néha elcsodálkozom a lámpánál, hogy egynémelyiknek keze lába kint van, de még megy. Azért is kerültek egy kalap alá, mert nagyjából mindenben megegyeznek. Motorikusan egy bombabiztos 1.2-es elfogó a tucattermék, HDI-vel sem nyúlunk nagyon mellé, a szokásos dízel hisztériák közül sem a 500 ezerről indul a licit a szerelőnél, még ha lehet hallani horror storykat is.

Hátrány:

A ridegtartás miatt elfújja őket a szél, ezért alaposan meg kell nézni mielőtt névre ír egyet az ember, alapvetően ördöglakat szinten semmi sincs benne, de a bódé az gyenge pontja mindnek.

 

Összefoglalva elmondható, hogy ennyi pénzért az ember többségében egy vödör csavarnyi szemetet is találhat, melyek kicsit bódítóan hatnak a WD40-el és wunderbaum keverékbe áztatott illatfelkők okán, azonban ki lehet fogni még párat, amivel el lehet jutni A-ból B-be, aránylag kiszámítható módon.

Ha tudsz még kihagyhatatlan filléres, de használható közlekedőedényt, kommentszekció ON.

 

 

Szólj hozzá