2018. júl 01.

Az eredeti Formula 1 hangulat

írta: KontentBroker
Az eredeti Formula 1 hangulat

Még, ha most többnyire "mindenki" foci vébé lázban él, azért a vasárnapi hangulatot - a rántott húsos ebédet szorosan követő alvás után - valójában a Formula 1-es V-motorok sikítása adta meg. Technikai újításokat alapvetően élvezni szoktuk, de legyünk őszinték, egy hegyezett versenyzésre szánt benzinmotor terhelés alatti hangja, mindig felborzolja a kedélyeket... 

 1.) A V12-es motorok

Ezeket az erőforrásokat 1995-től kezdték el (verseny)forgalomba helyezni (A Ferrari '96-ban V10-re cserélt, hiszen kisebb és könnyebb is..).  3 literes V-elrendezésű hengersorok, nagyságrendileg 650 lőerőtől, körülbelül 930 lőerőig terjedő teljesítménnyel. Az időszak legkiemelkedőbbje a Renault számított, eleinte a Williams, később pedig a Benetton színeiben. Formula 1 történelmet tekintve, akik akkoriban ezeket a V12-es vadállat gépeket hajtották, még ma is ismerősen csengnek. Teljesség igénye nélkül, Alan Prost, Damon Hill, meg hát ugye Ayrton Senna

Visszakanyarodva magára a technikára. Ferrari esetében ( Typo 044/1 ) ez egy 2997 köbcentis, 75 fokos hengerszöggel ellátott, 17.000 maximális fordulatra képes hangorkánt teremtett, amely 700 le-t tudott. 

 2.) A 10 hengeresek

2005 környékén járunk. Ekkor már elkezdett pletyka szinten terjedni, hogy a sokhengeres motoroknak előbb vagy utóbb, de végük lesz az F1-ben. Ámbár mielőtt még ennyire előreszaladnánk, említsük meg, hogy mit tudott minden idők egyik legmeghatározóbb erőforrása. Tekintettel arra, hogy a Williams a BMW motorjaival együtt szövetkezve olykor lemosta a mezőnyt, így a BMW P82 és 83-as kódjelzésű motorjairól az alábbiakat volt/lehet tudni.

A P82, 2002-ből származik, 90 fokos hengerszöggel, 2998 köbcentis 40 szelepes motorja, 18.700-as fordulaton, 865 Le leadására volt képes. Aki nem hiszi kattintson az alábbi videóra.

A P83 picivel másabb. Magasabb főtengely-fordulaton ( 19.200 ) több mint 900 Le-t tudott.

Úgy nem mellékesen, utcai autók közül, vajon véletlen volt-e, hogy az E60 típus kódjelű BMW M5 is V10-es motorral van szerelve?

 

  

3.) "A V8 a pokolban is V8"

Aztán 2006-ban eljött a downsizing időszak első lépcsője, ugyanis 2.4 literes lökettérfogatra ( 98 x 39.8-as furat-löketszámokkal ) csökkent a 90 fokos, ekkor már V8-as motorok mérete. Megadták, hogy minimum 95 kg-nak kell lennie a motornak, ami az előző szériából származó P83 esetében, ami akkor "csak" 90 kg-ot nyomott. A különböző technikai korlátokat most nem feltétlenül sorolnám fel, de például már az is meg lett határozva, hogy egy hengerhez, egy befecskendező és egy gyújtógyertya volt felhasználható. BMW esetében ez a P86/7 néven futott, Ferrari esetén Typo 056,  míg a Toyota motornál RVX-06 volt az elnevezés.

A legáltalánosabban 720-760 Le környékét tudtak ezek a gépek, nagyjából mindegyikre elmondhatóan a 18.000-es fordulattal.

S íme egy kis bemutató hozzá:

 

 4.) A V6-os széria napjainkban.

Listánk utolsó, de igazából első helyére soroljuk a manapság is látható V6-os szerkezeteket.

Sokan fanyalogva fogadták a 2014-es megjelenésekor, hogy a visító, üvöltő, szívómotorokat felváltotta a környezettudatosságot hirdető 1.6 literes turbófeltöltéssel szerelt V6-os F1-es gépek. Alapvetően a logikát személy szerint ott látom, hogy a feltöltéses motorok alsóbb fordulaton jelentős nyomatékot abszolválva repítik meg az autót. Ugyanakkor ez egy örök vitaforrás is tudott már korábban is lenni, hogy mennyivel jobb, ha a literteljesítményhez hozzáadunk egy aránylag jó hengerszámot is, amely önmagában tervezhetőbb problémaforrásnak volt elhitetve az évtizedek alatt vagy pedig elmegyünk a downsizing eme irányába.

Bárki, bárhogyan is gondolja, a mérnöki tudomány úgy fejlesztette a technikai sportok legmagasabb szintjére az autóversenyzés királyi birodalmát, hogy közben az utcai autónkat hasonló literteljesítménnyel rendelkezve úgy érezzük, hogy felsőfokú technikaiság, előbb utóbb be fog költözni az udvarunkon álló gépbe.

Itt is meg lehetne említeni, hogy a Ferrari Typo 059/3-as jellel látta el a 6 hengeresét és hogy maradt a korábbiakhoz hasonló 90 fokos elrendezés, de az 1.6 liter számomra már nem ugyanazt hirdeti, mint amit úgy nagyáltalánosságban az F1-ről tudtunk vagy amiért szerettük korábban. Fanyalgás ide, kesergés oda, eltűnt a régi vágású motorsportból valami, amit mondjuk még nyomokban, de megtalálhatunk egy Nurburgringi pályanapon. Azért az almát a körtével akkor sem illik összehasonlítani.

Hagyok itt egy videót és mindenki eldöntheti, hogy mennyire mozgatja meg az érzékszerveinket a legmodernebb technika, de a valódi összesítést egyel lejjebb lehet megtalálni.

Jó szórakozást a következő közel 4 perces zsongáshoz.

 

Források:

http://henningmd.com

https://www.crash.net

http://www.allf1.info

 

Meg hát a Youtube, elég sokszor kedves hozzánk... :)

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá